Wednesday 8 November 2017

Tahlil Arwah Hukum Forex


Berikut ialah pendapat Tok Guru Nik Aziz mengenai tahlil dan kenduri arwah. Amalan ini memang tak ada Dalam AQ Jadi bagaimana ulamak Malesia boleh membolehkannya Selama ini ini menunjukkan yang di Antara mereka gioco di parole ada yang kemungkinan kebatilan boleh menusuk masuk. Walaubagaimana gioco di parole, kami sokong pendapat di bawah: WASIAT TGNA tentang tahlil 8211 PENDIRIAN DAN HUJJAH Warga prihatin WASIAT TGNA ini Telah membuka Satu lembaran pengkajian berkaitan budaya tahlil yang Selama ini berlaku Dalam budaya Masyarakat Kita. Hasrat beliau disampaikan sendiri Oleh anaknya. Ia mengambil uswah daripada Rasulullah SAW yang Tidak pernah mengadakan majlis tahlil di Zaman Baginda. Di samping itu, ISU Timbul ini atas budaya dan abitudine Masyarakat yang terlalu taksub dan memuja Tokoh agamawan sehingga melampaui Batas. Kami Lihat ada yang Hikmah sangat besar daripada asbâb wasiat TGNA ini. Ia mencetuskan PENGGALIAN ilmu Oleh kita yang Masih Hidup supaya mengkaji semula budaya tahlil arwah yang Telah menjadi ikutan dari Zaman Nenek moyang Kita hingga sekarang. Sampai satu tahap keengganan mengadakan kenduri tahlil pada malam-malam selepas pengebumian jenazah akan dianggap amat Pelik. Namun mutakhir ini, maklumat di Hujung jari. Interaksi Masyarakat kita dengan Ulama-Ulama Antarabangsa, Juga adanya Pelajar-Pelajar jurusan Agama ke serata Dunia, Maka idea mengadakan kenduri tahlil Telah disambut dengan pelbagai reaksi. Ada Yang Masih kuat berpegang dengan rituale ITU. Ada Yang menentang sekeras-kerasnya. Ada Juga yang bersikap pertengahan jika dijemput mereka raikan, Jika tiada Juga Tidak Jadi ISU. Setiap Kelompok ini ada dalilnya Masing-Masing. DEFINISI amp ATURCARA RITUALE tahlil ARWAH Sebelum Kita pergi Jauh, Kita Perlu jelaskan dahulu istilah yang digunakan. Apakah makna dari Segi italiano dan juga persepsi Masyarakat Secara ADAT tentang tahlil ARWAH. Secara bahasa tahlil berakar dari kata HALLALA (), YUHALLILU () TAHLILAN () yang membawa banyak Maksud. Makna yang paling hampir ialah penyembahan, penegasan, kesimpulan dan penafian. Ini diterjemahkan Oleh lafaz NAFI ISBAT kita melalui bacaan kalimah LA ILAHA ILLALLAH. Di situlah kita MENAFIKAN adanya ilah selain ALLAH dan men8217SABIT8217kan akidah kita denganNya. Secara kaifiah (kaedah) Amalan tahlil ARWAH ini difahami Oleh Masyarakat sebagai Satu Tradisi membaca Ayat-Ayat tertentu Dari Al-Quran, diikuti dengan zikir berupa istighfar, selawat, Tasbih, tahmid, takbir dan tahlil (kalimah Tauhid). Rituale ITU ditutup dengan DOA khusus dan jamuan Makan. Sebahagiannya turut memberi upah kepada Ahli majlis yang Hadir. Harapannya ialah agar Pahala tahlil ITU dapat dihadiahkan untuk orang yang meninggal dunia. Hakikat tahlil Secara AKTUAL Secara Positif, Segala doa dan bacaan semasa tahlil boleh dijadikan Bahan SERUAN untuk mengukuhkan akidah dan meningkatkan perhambaan manusia dengan tuhannya. MEMBACA YAASIN amp AL-Fatihah 8211 Sebagaimana konsep Rahsia Solat dan Rahsia Fatihah yang Telah kami kongsikan, membaca Al-Fatiha dan ayat-ayat Dari sura Al-Quran selepas Fatihah Adalah merupakan Satu bentuk telaio dan Manhaj Dalam ibadah Kita kepada Allah. Semua itu untuk difokuskan melaksanakan Segala perintah, Hanya dengan aturan daripada Allah. Pelaksanaannya Tidak boleh bercanggah dari APA yang Telah ditetapkan Dalam Lingkungan rububiyah, ubudiyah dan Mulkiyah Allah. MEMBACA 3 QUL iaitu Sura 112-Al-Ikhlas, 113-Al-Falaq dan 114-An-Nas Adalah untuk menyeru kita agar Kekal BERPRINSIP sebagai seorang Hamba Allah, Satu-satunya AL-ilah (sembahan). MEMBACA AYAT Kursi DAN BEBERAPA AYAT AWAL DARI Sura Al-BAQOROH Juga untuk memantapkan pendirian dan menguatkan tekad kita untuk mengabdikan diri kepada Allah. Kalimah tahlil (LA ILA HA ILLALLAH) Adalah simpulan VISI untuk Ibadah Kita. Ia Adalah kalimah yang Amat besar yang Allah nukilkan sebagai seruan Utama Oleh semua para Rasul (QS: 1636). Menyekutukan ALLAH Adalah dosa yang tak terampun (QS: 4116). Asas Pendidikan Anak Juga dari kalimah ini (QS: 3113). Itulah tujuan Utama kita Hidup di Dunia ini (QS: 5156). Banyak lagi Dalil-Dalil dari AQ dan hadith tentang kepentingan kalimah toiyibah ini untuk mengukuhkan iman Kita. ZIKIR Tasbih (mensucikan), tahmid (memuji) dan takbir (membesarkan Allah) Yang dibacakan sebelum kalimah Tahlil ITU Pula Adalah MISI atau gerak Kerja jihad fi Sabilillah Dalam ibadah Kita mentauhidkan Allah. Dengan Misi yang menjurus kepada MENSUCIKAN nama Allah, MEMUJI dan MEMBESARKAN Allah Itulah dapat kita capai visi tauhid TIADA ilah MELAINKAN Allah. Akhir sekali ialah DOA dan SERUAN khusus. Doa Tahlil ini seharusnya mampu memberikan peringatan dan nasihat kepada seluruh Jemaah yang Hadir. Pesan-Pesan dari didikan si mati juga boleh dipanjangkan. SERUAN Itulah yang programma menjadikan tahlil ITU bermanfaat sebagai Hikmah kepada sesuatu KEMATIAN. Ia mampu menghidupkan Jiwa, mencegah perkara Keji dan mungkar Lalu mendekatkan manusia kepada PENGATUR (Rabb) dengan melaksanakan PERATURANNYA. Apa yang penting ialah ilmu yang ditinggalkan Oleh si mati untuk Kita warisi, teladani dan teruskan perlaksanaannya sebagai sesuatu yang bermanfaat. Ia amat berguna untuk membina insan pendokong Agama dan mampu menzahirkan Islam melebihi agama di Più. Seruan Dan Ilmu yang dikembangkan Dalam tahlil Inilah yang membezakan RITUALE KEMATIAN Agama Islam daripada Agama-agama rimasto. KONFLIK KENDURI amp MAKSIAT DI Majlis tahlil ARWAH Majlis kenduri arwah dikenali dengan berkumpul beramai-ramai dan mengadakan jamuan di rumah si mati. Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, di hari KE2, KE3, KE7, ke40 dan ke100. Bagi mereka yang fanatik kepada kepercayaan ini atau terlalu mengagungkan si mati Malah mengadakannya setahun sekali, khususnya menjelang Ramadhan atau perayaan tertentu. Sebenarnya banyak perkara Khurafat rimasto yang Juga turut dilakukan Masyarakat Oleh. Contohnya upacara persandingan Yang seolah-Olah satu kewajipan. Padahal Acara persandingan ITU Hanya merupakan ADAT indù Yang mengagung-agungkan Dewa Rama dan Dewi Sita. Begitu Juga Amalan selepas kematian. Mesti diadakan kenduri masuk Kubur, makan serabai di hari KE3, kenduri Pecah Perut pada hari ke 7, kenduri Roh berpisah dengan Waris pada hari ke40 dan kenduri 100 hari iaitu tatkala Turun Batu Nisan agar Ruh ITU masuk Dalam jemaahnya sebagai Ahli Kubur. Ironinya, Masyarakat Islam kini Juga turut percaya bahawa orang beriman akan disoal Dalam Kubur Selama 7 hari berturut-turut. Orang musyrik sampai 40 hari. Siapakah yang memberitahu kita semua ITU Siapakah yang pernah keluar dari Kubur untuk ceritakan perihal Kubur Allah tak beritahu benda ghaib termasuk Hal ehwal Dalam Kubur. Yang allah sebutkan ialah akan dihidupkan semula Dari Kubur. Itupun Masih ada takwil muhkamat dan mutasyabihat. Rasulullah SAW sendiri katakan Baginda Tidak Tahu perkara yang ghaib Nanti akan ada yang mengaitkan dengan benda ghaib yang Nabi SEGA Dalam ceritakan peristiwa Isra Mikraj. Sebenarnya banyak lagi kekeliruan yang Melanda UMAT Islam tentang tarbiyah Israk Mikraj ini. Kita Gagal mengkaji dan mengesan bahawa APA yang Nabi SEGA ceritakan ITU Adalah Suatu yang nyata, Bukan Suatu yang ghaib. Cumanya kita Tidak dapat memecahkan Kod Mutasyabihat dari kisah ITU. Banyak Fakta dan Dalil yang Tidak mampu kami muatkan di Sini kerana ianya terlalu panjang. Cukuplah kami katakan bahawa Dalil periwayatan Isra Mikraj Tidak Boleh digunakan sehingga mengatakan Segala yang berlaku Dalam Kubur ITU diceritakan Oleh Nabi SEGA selagi tiada Dalil Wahyu. Allah sendiri menyanggah fenomena ini dengan Jelas. (QS: 4251) (QS: 1331). (QS3532) Percanggahan pendapat berputar Samada Amalan kenduri tahlil ini dibolehkan atau Tidak Masing-Masing Bawa hujah dan pendapat Dari Al-Quran, hadith, Athar, qias, dan Lain-lain. Dalam SEDAR atau Tidak, Hal ini dijadikan KAYU UKUR bagi menilai pegangan agama individu. Adakah mereka salafita, wahhabita, sufi, Syiah, sunnita dan sebagainya. Amalan ETICHETTA MELABEL ini Juga amat memualkan sekali. BOLEHKAH TRASFERIMENTO Pahala Kalaulah majlis Amalan tahlil ini mampu sedeqahkan Pahala kepada si mati, Maka di Dunia ini kita mesti Kumpul duit banyak-Banyak. Lepas ITU Pesan pada Anak-Anak supaya Buat tahlil Selalu. Nanti kalau dah mati, Kita senang Dalam Kubur. Nah ini Hanya meletakkan Hidup kita Dalam Sangka-Sangka. (QS: 1036) Kalau macam tu orang-orang Kaya Akan Hidup senang di Alam Kubur sebab Anak-Anak banyak duit untuk Jamu orang dan makan Buat tahlil. Bagaimana orang Miskin dan yang melarat Adakah Islam ini untuk Hanya orang Kaya Sahaja Masalah kita ialah kurang memahami hakikat apa itu Pahala. Sebenarnya di Dalam Islam Tidak ada sistem TRANSFER8217 Pahala atau dosa kepada orang yang Sudah mati kerana amalnya Sudah terputus. Al-Quran menetapkan bahawa dosa seseorang Tidak dapat ditanggung Oleh orang Lain (QS: 1715). Seseorang Akan memperoleh Hasil dari amalnya sendiri (QS:. An-Najm 38-39 QS: al-Muzzammil: 20 dll). Ironinya kita Tidak SEDAR bahawa sebenarnya Pahala hanyalah angan-Ahli angan Kitab Sahaja (QS: 4123). Kita membaca Yasin dan tahlil ITU dengan Harapan APA yang kita bacakan mampu meringankan dosa si mati. Bagaimana kita nak memberikan Pahala kalau APA yang kita baca gioco di parole Belum tentu kita faham Ia Kekal menjadi Amalan Yang SIA-SIA kerana Tanpa kefahaman kita Tidak mendapat Pelajaran dan tentunya Tidak melaksanakan APA yang kita Baca. Bicara Amal Adalah Bicara Hasil. Satu-satunya GANJARAN dari itu Amalan ialah perlaksanaan ilmu pada Anak Yang Yang Soleh ditinggalkan si mati. Itu Jelas sekali hadisnya. Ia Hanya mampu kita gapai dengan meneliti setiap lafaz Dalam tahlil dan selaku Waris si mati kita Bangkit melaksanakannya Secara AKTUAL. Majlis tahlil ITU boleh dijadikan Satu wacana tarbiah untuk Saling ingat mengingati. Sama halnya macam Solat Jumaat. UMAT berhimpun di Masjid untuk mendengar khutbah Lalu bertebaran mencari Kurnia Allah, melaksanakan APA yang dari dititihkan Oleh Khatib khutbah ITU. (QS: 629-10) Dengan kembali kepada pelaksanaan kalimah ini Secara AKTUAL Sahaja boleh menjadikan kita saling rai-meraikan, Tolong-menolong dan berkasih sayang. Semua ITU Jelas ada dalilnya. RITUALE hanyalah sekadar perlambangan dan tarbiah Sahaja. Kita Kini mendapat Islam Juga Hasil Usaha orang yang terdahulu mengamalkan complessive degli ospiti isi Al-Quran dan Sunnah ITU Secara AKTUAL. Bukan sekadar rituale. Itulah GANJARAN sebenar dari orang Amal terdahulu. Ilmu agama Dan akidah UMAT Agama ini berkembang Luas Hasil dakwah mereka. Wilayah kekuasaan bertambah, UMAT Berjaya disatukan, kemungkaran juga Berjaya dikurangkan. Hukum tahlil DI SEBALIK Ibadah DAN UPACARANYA Hari ini upacara rituale tahlil berlaku Dalam situasi aktualnya Tidak dilaksanakan. Kita rujuk Juga teguran TGNA berkaitan rituale berwudhuk sebelum Solat. Wudhuk yang Tidak didisiplinkan dengan sempurna Hanya akan membazir aria. Sedangkan membazir ITU sendiri Amalan syaitan. Jadi apa AKTUAL sebenar wudhuk yang mahu kita amalkan Apa yang kita praktiskan sewaktu berwudhuk Adalah konsep penyucian Jiwa dan Diri. Yang hendak dibasuh, disental dan dicuci Bukan Sahaja Kotoran pada fizikal Anggota wudhuk ITU, tetapi Lebih penting sekali menyucikan Segala dosa yang dilakukan Oleh Anggota Kita. Itu pencerahan dari TGNA yang Perlu kita Renung. Kita Harus Tahu bagaimana untuk membezakan ibadah dan upacara. Sesuatu ibadah menjadi haram jika dibuat Tanpa ilmu (QS: 1736). Itu ASAS BASMALAHNYA jika kita ingin melakukannya untuk dapatkan Redha Allah. Kerana ITU Nabi SAW kata, Akan tertolak Suatu Amal baik ITU Tanpa berbasmalah. Oleh itu, tahlil Juga Tidak akan Jadi haram selagi kita Tahu dan Yakin bahawa ia mampu mendekatkan diri kita kepada Allah (QS: 535). Ia akan JADI HARAM apabila kita SENGAJA menetapkan taqwim tahlil ITU sebagai wajib, kerana Allah dan Rasul Tidak wajibkan ia dengan Dalil Jelas Naqli Secara. Mengikut kaedah fiqah (Qawaid fiqh), penetapan sesuatu hukum ibadah ITU berlandaskan condizioni Costi wajib, sunat, Harus, makruh dan haram. ASAS SIROOT (basmalah visi tersirat) dan perlaksanaan Sabil (misi jihad tersurat) Itulah yang akan meletakkan sesuatu nilai ibadah ITU di Dalam kategori yang mana. Tahlil dikatakan Amalan Baru kerana Tidak berlaku di Zaman Nabi SAW. Namun ia juga tidak bertentangan dengan Al-Quran dan Sunnah selagi Tidak ada Unsur MAKSIAT dan MENSYIRIKKAN Allah. Antaranya termasuk Amalan NIHAYAH (meratap) yang memanjangkan kesedihan atau pemujaan kepada peribadi simati. Ia boleh JADI HARAM apabila laki dan Perempuan Bukan Muhrim bebas bercampur Tanpa Batas. Salah seorang sukarelawan kami Baru Sahaja menyaksikan Satu majlis tahlil yang meletakkan urusan membaca Yasin dan tahlil ITU diketuai Serta dilakukan Oleh golongan Wanita. Yang janggal di situ ialah bila kaum Lelaki Hanya duduk berborak, memasak dan menjamu Selera. Ini melanggar Firman Di QS: 434. Juadah jamuan Di majlis tahlil Juga biasanya disediakan Oleh keluarga si mati. Sepatutnya kita meringankan Beban mereka. Ini Juga boleh menjadikan ia haram jika harta yang digunakan majlis Untuk ITU Adalah hak Anak Yatim atau asnaf fachiro dan Miskin. Ada KES pula yang melibatkan Aktiviti menjual Agama, mencari keuntungan Dunia dengan mengambil upah membaca Al-Quran dan tahlil untuk si mati dengan pakej dan di prezzo tertentu. Sebahagiannya turut mengeksploitasi Pelajar tahfiz. Itu Tidak termasuk Adegan palizzata Pelik, iaitu letak aria Dalam Bekas, atau beli minerale aria berdozen dozzina, sebelum bacaan Yassin dan DOA kena pastikan penutup Botol minerale aria mesti di buka dan di biarkan minerale aria tersebut terdedah. Allah guna suruh 8216akal8217 aria dari yang dianalogikan sebagai ilmu, Bukan untuk dijadikan 8216tangkal82178230 Oleh ITU, kami di RPWP meletakkan upacara tahlil sebagai Satu ibadah Harus atau SUNAT mengikut kondisi tertentu. Kami Nilai RITUALE ini dengan ilmu dan mengadilinya Secara berimbang melalui hukum syarak, hukum ADAT dan hukum Akal. Kerana ITU jugalah setiap malam Jumaat atau bila ada yang permintaan Masyarakat mengalami kematian, anak anak-melakukannya Akan. Sekurang-kurangnya takwim ITU dapat melancarkan bacaan Anak-Anak dan tarbiahnya dapat menguatkan akidah mereka. Ibadah DAN BIDAAH Masalah kita di Dalam Masyarakat Adalah PENCIPTAAN dan PENETAPAN ibadah-ibadah baru yang sentiasa bertambah mengikut Edaran Zaman dan fahaman. Ibadah khusus dikembangkan menjadi Satu ciptaan Ibadah Baru. Sebagai contoh, Ayat-Ayat al-Quran yang terpilih dibaca, di tokok tambah bersama dengan Amalan-Amalan rimasto Lalu melahirkan formula Ibadah Baru. Ibadah khusus Ibadah khusus. Ibadah Baru. Contoh membaca sura al-Fatihah Yaasin beberapa Ayat Dari sura al-Baqara 3 Qul tahlil DOA jamuan upah MAJLIS tahlil. Kita Tidak mampu mengubah persepsi Masyarakat yang Sudah ADAT Tebal dengan, budaya dan Resam Nenek moyang yang Telah sebati di Jiwa mereka. Apa Sahaja yang bertentangan atau berlainan dari fahaman rituale Tradisi Masyarakat setempat akan dikecam. Di Perlis contohnya Tidak ada bacaan Yasin Malam Jumaat. Tetapi berbeza dengan Negeri Lain. Di Mekah juga tidak ada langsung wirid dan Doa selepas solat sepertimana Amalan Kita. Itulah dinamakan prose toleransi Agama dan Budaya. Kerana Itulah dikatakan WALI SONGO mengasimilasikan rituale ini dengan pengisian Agama. Paling penting Allah nasihatkan agar Jangan sampai kita mencaci upacara atau rituale Agama mereka, kelak Allah akan dicaci QS6108 berlebihan-lebihan. Toleransi Dan perdamaian Secara rituale Inilah yang mensejahterakan Agama Buat UMAT yang berbilang Bangsa dan Budaya. Kita Harus berkolaborasi Dalam urusan budaya dan Agama untuk menghasilkan asimilasi fahaman Doktrin Agama dengan Masyarakat setempat. Janganlah terlalu jumud, rigida dan berlebih-lebihan Dalam rituale Agama. Yang penting kita PASTIKAN perlaksanaan AKTUALnya kita sempurnakan. Bidaah atau Ibadah BARU ITU dikatakan SESAT jika Tidak kena gayanya. Tetapi, setiap Amalan ITU bergantung dengan niat dan ilmu, Bukan sekadar ikut-ikut. Jika kita Tahu ASAS Basmalah yang sebenar dari petunjuk Allah, Pasti Tidak akan berlaku khilaf dan kesesatan. Niat yang berasaskan basmalah Inilah yang membezakan Samada ibadah kita Benar atau hanyalah sekadar riuh rendahnya siulan dan tepukan tangan semata-mata. (QS: 835,36) QS: 5. Al Maa8217idah 35. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan CARILAH JALAN yang MENDEKATKAN DIRI kepada-Nya, Dan berJIHADlah pada Jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan. Jika Kita rujuk, tafakur, tadabbur dan tabayyunkan Dalil-Dalil Di ATAS, seharusnya kita akan dapat Satu konklusi yang sama. Kalimah tahlil ini amat kepentingannya Besar. Ia berkait Rapat Antara kehidupan kita di Dunia dengan Alam berikutnya di akhirat. Syurgakah atau nerakakah kita Gunalah akal yang Allah beri untuk kita sama-sama Fikir. Bolehkah RITUALE tahlil ini kita kembangkan Secara AKTUAL sebagai salah Satu JALAN MENDEKATKAN DIRI kita kepada Allah Jika kalimah ini impaknya Besar, Maka tuntutan untuk melaksanakannya tentu Besar. Adakah dengan Hanya MENGUNGKAP kalimahnya Sahaja Sudah mampu memenuhi 8216demand8217 kalimah ini Sudahkah dikira mengamalkan kalimah ini Sudahkah menepati definisi Amalan para salafussoleh Sudahkah cukup untuk meletakkan Islam setinggi-tingginya, seperti mana Rasulullah pernah letakkan Perdebatan kita sebenarnya kerana kita Sudah terperangkap dengan BELITAN rituale. Ini yang menjerat kita sehingga berpecah-Bela, bercakaran, etichetta-melabel, Dan Lebih teruk Lagi bunuh membunuh Kita banyak membazirkan masa 8216bertarung8217 sesama sendiri Dalam Hal cabangranting. Setiap golongan berlumba-Lumba untuk mewajahkan yang pendapat mereka Lebih betul dari di Più. Padahal Hal Akar dan Pokok Utama yang sepatutnya Perlu ditumpukan (QS1424-27) Sebaiknya kita hentikan Polemik yang tiada kesudahan ini. Fokuskan agenda Kembali mengamalkan Islam Dalam bentuk AKTUAL, Bukan RITUALE semata-mata. Itulah antara Maksud Allah agar kita amalkan Islam ini Secara KAFFAH. (QS: 2208) Ayat ini Selalu diguna untuk 8216tembak8217 orang yang AMBIL AJARAN Islam Separuh-Separuh. Contohnya kita ambil bab zakat tetapi Tidak endahkan larangan riba8217, ambil bab Solat tinggalkan bab Chiudi Aurat. Namun kita lupa Hal akan AMBIL RITUALE dan TINGGALKAN AKTUALnya. Bukankah ITU Juga termasuk Dalam istilah 8216AMBIL ISLAM Separuh-SEPARUH8217 Inilah kesimpulan Akhir kami Dalam dilemma tahlil ARWAH. Ada kebaikannya Jika kita lakukannya untuk memupuk perpaduan di kalangan Masyarakat. Jadikan ia wacana dakwah dengan menganjurkan perlaksanaan aktual dari setiap bacaan Di Majlis ITU. Kita kembangkan ilmu tinggalan Rasulullah SAW dan si mati untuk sama-sama melaksanakannya. InsyaAllah perlaksanaan AKTUAL dari RITUALE tahlil ini akan memanjangkan Amal Anak Adam yang kita tahlilkan. Begitu Juga dengan nasihat TGNA tentang wuduk. Dikatakan aria Bukan yang banyak Buat membasuh Anggota ITU yang dituntut, tetapi penyucian dosa pada Anggota ITU yang dimaksudkan Secara AKTUAL Dalam RITUALE wuduk ITU. Hal ini Juga pernah kami artikelkan Dalam Siri Rahsia Solat (WUDUK). Buah Fikir Dan FURQON Begini jugalah yang TGNA mahu kita TAFAKUR dan TADABBURKAN Dalam wasiat beliau tentang tahlil arwah. Bacaan kita ITU Tidak beliau perlukan setelah matinya. Yang beliau Mahu ialah perlaksanaan AKTUAL dari bacaan ITU. Ia untuk kebaikan Kita sendiri Juga. AKTUAL tahlil ITU yang Lebih Utama, Bukan sekadar bacaan RITUALE yang Hanya terhenti di bibir Sahaja. Semuga wasiat beliau ini membuka Satu lembaran Baru bagi kita tentang hakikat AKTUAL dan RITUALE Dalam ibadah Kita, khususnya merujuk kepada Amalan mengadakan tahlil ARWAH. MENYEDIAKAN Makanan KETIKA ACARA KEMATIAN Tanya: Di Daerah saya Sudah menjadi Tradisi jika ada yang seseorang meninggal Dunia, Maka Keluarga jenazah diharuskan membuatmenyajikan makanan bagi orang-orang yang taziyah. Kadang-kadang hal ini memberatkan bagi keluarga jenazah kerana keadaan kewangan yang Tidak memadai. Menurut anda, bagaimana syariat Islam memandang tradisikebiasaan ini. Jawab: Sebaik-Baik perkataan Adalah kalamullah (Al-Corano), sebaik-Baik petunjuk Adalah petunjuk Rasulullah shallallaahu alayhi sallam (As-Sunnah Ash-Shahiihah), dan sebaik-Baik pemahaman ATAS dua Hal tersebut Adalah pemahaman para shahabat Rasulullah radliyallaahu anhum ajmain (atsar as-Salafush-shalih). Dan untuk menjawab pertanyaan Saudara, Maka kami akan mengembalikannya kepada 3 (Tiga) Hal tersebut. Allah taala Telah berfirman. Allah menghendaki kemudahan Bagi kalian semua, dan Tidak menghendaki kesulitan bagi kalian semua .. (QS. Al-Baqara. 185). Rasulullah shallallaahu alayhi sallam Telah bersabda. .. Sesungguhnya agama ITU Mudah. Orang Yang bersikap berlebih-lebihan Dalam beragama Meals kalah akan. Beramallah yang Benar. Beramallah yang paling Dekat dengan pengamalan syariat (HR. Bukhari nombor 39 penomboran dari Maktabah Sahab. 39 dan 6098 dan musulmano nombor 2816). Ayat Dan HADITS di ATAS memberikan kefahaman bagi kita semua bahawa Agama Islam ini Adalah Agama yang Mudah. Mudah untuk difahami dan Mudah untuk diamalkan. Seorang musulmano Hanya dibebani untuk mengerjakan apa-APA yang dicontohkan dan meninggalkan apa-APA yang dilarang atau Tidak ada contohnya (dari Rasulullah shallallaahu alayhi sallam). Itulah salah satu sisi kemudahan yang sangat besar Bagi UMAT Islam. Mereka sekali-kali Tidak dibebani untuk membuat-Buat syariat yang akhirnya justeru memberatkan mereka. Kembali kepada inti pertanyaan Saudara, Maka ada beberapa riwayat shahih mengenai hal ini. Dari Jarir bin Abdillah Al-Bajaly radliyallaahu anhu, dia berkata. Kami (para shahabat) menganggap berkumpul-Kumpul di rumah Keluarga mayat, Serta penghidangan makanan Oleh mereka (kepada para di visitatori) merupakan sebahagian daripada niyahah (meratapi mayat) (HR. Ahmad nombor 6905 dan Ibn Maja nombor 1612). Dari Thalhah radliyallaahu anhu, dia berkata. . . . . . . . . . . Jarir mendatangi Umar, kemudian Umar berkata. Apakah kamu sekalian Suka meratapi mayat. Jarir menjawab. Tidak. Umar berkata. Apakah diantara Wanita-wanita kalian semua Suka berkumpul di rumah keluarga mayat dan memakan hidangannya. Jarir menjawab. Ya. Umar berkata. Hal ITU sama dengan niyahah (meratapi mayat). (HR. Ibnu Abi Syaibah 2487). Dari detto bin Jubair radliyallaahu anhu, diametro berkata:. perkara Merupakan Jahiliyyah. An-Niyahah, hidangan Keluarga mayat, dan menginapnya para wanita di Rumah keluarga mayat (HR. Abdurrazzaq 3550 dan Ibnu Abi Syaibah dengan lafadh yang berbeza). Ketiga riwayat tersebut Saling menguatkan. Rasulullah shallallaahu alayhi sallam bersabda. Dua perkara yang dapat membuat manusia Kufur. Mencela keturunan dan meratapi mayat (an-niyahah). (HR. Nombor musulmana 67) Para ulama Mutabar Telah Sepakat membenci perbuatan ini (yaitu berkumpul-Kumpul di Tempat mayat dan makan makanan di dalamnya). Kami Akan menyebutkan beberapa di Antara banyak perkataan ulama mengenai hal ini. 1. berkata Imam An-Nawawi Asy-Syafii. . Adapun penghidangan makanan Oleh keluarga mayat berikut berkumpulnya Masyarakat Dalam acara tersebut Tidak ada Dalil naqlinya, dan Hal tersebut merupakan perbuatan yang Tidak disukai. (Jelasnya) perbuatan tersebut termasuk Bidah (Al-Majmu Syarhul-Muhadzdzab 5186 Daarul-Fikr, Beirut, 1417). 2. Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Asy-Syafii berkata: Dan sesuatu yang Sudah menjadi kebiasaan dari penghidangan makanan Oleh keluarga mayat dengan tujuan untuk mengundang Masyarakat, hukumnya Bidah munkarah (terlarang) Lagi dibenci, berdasarkan keterangan shahih dari Jarir bin Abdillah (Tuhfatul - Muhtaj 1577, Daarul-Fikr, Tanpa tahun). 3. Imam Ibnu Abidin Al-Hanafy berkata:. Dimakruhkan hukumnya menghidangkan makanan Oleh Keluarga Mayet, kerana hidangan Hanya pantas disajikan Dalam waktu Bahagia, Bukan Dalam waktu-waktu musibah. Dan Hal ITU merupakan Bidah yang Buruk bila dilaksanakan (Hasyiyah Ibnu Abidin 2240, Daarul-Fikr, 1386). 4. berkata Imam Ad-Dasuqi Al-Maliki. Adapun berkumpul di Dalam keluarga mayat yang menghidangkan makanan, hukumnya Bidah makruhah (dibenci) (Hasyiyah Ad-Dasuqi alasy-Syarhil-Kabiir 1419 Darul-Fikr, Beirut, Tanpa Tahun). 5. Syaikh An-Nawawi Al-Bantani (Tokoh Indonesia yang hidup dan meninggal di Mecca dimana Kitab-kitabnya banyak ditelaah di NU di Indonesia) berkata:. Adapun menghidangkan makanan yang ditujukan bagi orang-orang yang berkumpul di malam penguburan mayit yang biasa disebut al-wahsyah Adalah dibenci, diharamkan bahkan (sangat dengan) apabila biayanya diambil daripada Harta-Harta anak Yatim (Nihayatuz-Zain fii Irsyadil-Mubtadiin Halaman 281, Daarul-Fikr, Beirut, Tanpa Tahun). HADITS Dari, atsar, dan penjelasan ulama di ATAS Telah Jelas bagi kita bahwa berkumpul dan makan makanan di Tempat Ahli mayit bukanlah perkara yang disunnah. Bahkan ITU Bidah yang Sangat dibenci. Semua ulama Mutabar yang Dalam keilmuannya Telah menyepakati Hal ini, kecuali sedikit di Antara Awam orang-orang yang pendapat mereka diabaikan. Bahkan yang menjadi Sunnah (sebagaimana yang dijelaskan Oleh Ikatan Ulama NU Tasikmalaya di ATAS) Adalah kita para tetangga Ahli mayat yang membuatkan makanan Serta mengirimkannya kepada Ahli mayat yang Sedang ditimpa kesusahan. Dasarnya Adalah perkataan Rasulullah shallallaahu alayhi sallam kepada para shahabatnya ketika Jafar bin Abi Thalib radliyallaahu anhu gugur di Medan jihad. Buatlah makanan untuk Keluarga Jafar. Sesungguhnya mereka Tengah ditimpa musibah Yang menyibukkan mereka (HR. Abu Dawud nombor 3132, Al-Tirmidzi nombor 998, Ibn Maja nombor 1610, dan Lain-lain shahih lighairihi). Inilah yang diamalkan Oleh orang-orang shalih dari kaum salaf sebagaimana yang dikatakan Imam Asy-Syafii Dalam Al-Umm (1278). Tetangga mayat atau kaum kerabatnya wajib membuatkan makanan yang mengeyangkan untuk keluarga mayat pada Hari si mayat wafat dan pada malamnya. Hal ITU merupakan Sunnah dan perbuatan yang Mulia. Dan merupakan perbuatan yang dilakukan Oleh shalih sebelum orang-orang dan sesudah kami. selesai Kesimpulan: Berkumpul dan makan makanan di keluarga mayit Adalah perbuatan yang Tidak disyariatkan. Dan Bagi Keluarga mayat, Maka ia Tidak Perlu menyediakan makanan atau Minuman yang sengaja diperuntukkan kepada para Valutazione di Yang Sedang taziyah atau membantu pengurusan jenazah. Jika dia melakukannya, Maka ia sama saja mendorong orang untuk melakukan perbuatan yang dilarang. Allah taala berfirman. Dan saling Tolong-menolonglah kamu Dalam kebaikan dan dan taqwa Jangan kamu Tolong-menolong Dalam dosa dan maksiat (QS. Al-Maidah. 2). Allahu Alam.

No comments:

Post a Comment